Monday, February 16, 2009

"Anta ma'a man ahbabta"


Anta ma'a man ahbabta!

Pada satu hari, pada zaman Rasulullah saw, seorang Arab dari pedalaman datang ke Masjid Nabi, beberapa saat sebelum solat didirikan. Dia menyeruak, memotong barisan, mendekati Nabi saw. Baginda sedang bersiap-siap untuk solat. Dengan berani, orang tersebut bertanya:"Ya Rasulullah, bila kiamat terjadi?" Anas bin Malik, yang melaporkan peristiwa ini kepada kita, berkata:"Kami sangat takjub ada orang dari pedalaman berani bertanya kepada Nabi saw". namun, Rasulullah melakukan solat tanpa menjawab pertanyaan itu.

Selesai solat, baginda menghadap kepada jemaahnya:"Mana orang yang bertanya tentang hari kiamat itu?" Orang Arab pedalaman itu berkata:"Aku, ya Rasul Allah". "Apa yang sudah kamu siapkan untuk hari kiamat?" Mendengar pertanyaan Nabi itu, seluruh keberaniannya hilang. Dia menundukkan kepalanya. Dia bergumam: "Wallah, maa'daadtu laha min kathiri 'amali, solatin wa la sawmin, illa inni uhibbullah wa rasulih. "Demi Allah, aku tidak mempersiapkan amal yang banyak, tidak solat yang banyak dan tidak juga puasa yang banyak. Tetapi aku mencintai Allah dan Rasul-Nya". Nabi saw bersabda: "Innaka ma'a man ahbabta!. "Sesungguhnya engkau bersama orang yang engkau cintai!"



Seperti taman yang beru disirami air, orang Arab itu bangkit dengan sukacita. Para sahabat lain pun berasa bahawa mereka pun seperti dia. Mereka tidak mempunyai bekal yang cukup untuk hari kiamat selain kecintaan kepada junjungan mereka, Rasulullah saw. Mereka bertanya: "Ya Rasulullah, apakah ucapan engkau itu hanya buat dia?" "Tidak, ia berlaku buat kalian dan buat umat sepeninggal kalian", kata Nabi. Anas berkata: "Belum pernah aku melihat sahabat Nabi saw teramat gembira seperti pada waktu itu".



Apa lagi yang lebih membahagiakan hati kita selain dapat bergabung bersama Rasulullah saw. Tsawban, seorang pelayan Nabi, menangis kerana dia bakal berpisah dengan Nabi pada hari akhirat. Dia berasa amalnya yang sedikit tentu akan menempatkannya jauh di bawah kedudukan Nabi yang mulia. Allah kemudian menurunkan ayat 69, Surah An-Nisa'. "Jika dia mentaati Allah dan Rasul-Nya, dia juga akan digabungkan bersama para Nabi, walaupun amalnya kurang. Abu Dzar al-Ghafari bertanya dengan halus:"Ya Rasul Allah, ada orang yang mencintai suatu kaum, tetapi dia tidak mampu beramal seperti amal kaum yang dicintainya itu. Bagaimanakah nasib dia?" Sebetulnya orang yang dimaksudkan itu adalah dirinya. Dia sangat mencintai Rasulullah dan ahlul baitnya (keluarga Nabi), tetapi dia tidak sanggup untuk beramal seperti amalan mereka. Nabi saw berkata: Anta ma'a man ahbabta! "Engkau bersama orang yang engkau cintai!"



Salah satu anugerah Allah bagi para pencinta Rasulullah saw adalah digabungkan bersamanya; secara rohaniah di dunia dan secara hakiki di hari akhirat. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, Nabi bersabda: "Man ahabbani kaana ma'iya fil jannah. "Sesiapa yang mencintai aku, dia akan bersamaku di syurga". Nabi saw pernah memegang tagan Hassan dan Hussain sambil berkata: "Barangsiapa yang mencintaiku dan mencintai keduanya, serta mencintai kedua orang tuanya, dia akan bersamaku dalam darjatku pada hari kiamat".



Ringkasnya, kita adalah seperti orang Arab dari pedalaman tadi, di celah kesibukan rutin harian, kita tidak mampu beramal banyak, atau seperti Tsawban dan Abu Dzar, hanya mampu beramal sedikit, namun janganlah lepas akan kecintaan kita kepada Nabi dengan harapan: Anta ma'a man ahbabta!

-CHARLiE

No comments:

sOme Where else

sOme Where else
Doing My Job

WhaTs TiMe noW?

Powered By Blogger

bestnye raya.....

About Me

Sungkai, Perak Darul Ridzuan, Malaysia
SELAMAT DATANG KE DUNIA TANPA SEMPADAN.....

SONG 4 US.....

Hujan - Pagi Yang Gelap Lebih tua dari ku harap sabar menunggu Kepulangan mu ku tunggu Bukan maksud ku mendiam Tiada niat menyimpan dendam Hakikat nya rindu yg mendalam Jalan inikan membantu Hari esok siapa yg tahu Kata ibu dengar sahaja Cerita hanya kita berdua Pagi yg gelap kini sudah terang Aku adik mu Dan engkau abang Ku amat merindui kan mu Pagi yg gelap kini sudah terang Aku adik mu Dan engkau abang Ingin ku ulang kemasa dulu Tak akan putus Hubungan kita Tarik nafas lega kerna aku tak apa apa Jalan inikan membantu Hari esok siapa yg tahu Kata ibu dengar sahaja Cerita hanya kita berdua Pagi yg gelap kini sudah terang Aku adik mu Dan engkau abang Ku amat merindui kan mu Pagi yg gelap kini sudah terang Aku adik mu Dan engkau abang Ingin ku ulang ke masa dulu

singgah minum jap!

singgah minum jap!
jom minum.....